reklama

Przejazdów kolejowych w powiecie chełmińskim będzie mniej

MWZaktualizowano 
Eksperyment procesowy po wypadku na przejeździe w miejscowości Pniewite
Eksperyment procesowy po wypadku na przejeździe w miejscowości Pniewite Jacek Smarz
Pole uprawne przecina na pół linia kolejowa. Rolnik może przedostać się swoim ciągnikiem drugą stronę tylko w jednym miejscu - przejazdem kolejowym zamkniętym szlabanem i zabezpieczonym kłódką. I tu zaczyna się problem.

Problem jest, bo to przejazd o najniższej kategorii bezpieczeństwa, a kolej likwiduje coraz więcej przejazdów, zwłaszcza tych z najniższymi zabezpieczeniami. Może być tak, że rolnik nie przejedzie.

Kolej przyspiesza

PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają do roku 2020 za 1,5 mld zł zmodernizować 10 przebiegających przez region kujawsko-pomorski tras, podwyższyć prędkości pociągów.

- Przy okazji zmodernizowane zostaną przejazdy kolejowe o wyższej randze - informuje nas Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. - Uzyskają dodatkowe zabezpieczenia: sygnalizację świetlną, dźwiękową, a tam gdzie ich nie ma - szlabany.

PKP PLK nie wykluczają jednak likwidacji niektórych przejazdów o niższych rangach. To właściwie pewne skoro na niektórych szlakach w naszym regionie pociągi mają pędzić 120-160 km na godz.

W gminie Lisewo

- Na naszym terenie jest 9 przejazdów kolejowych, z których dwa będą w tym roku zlikwidowane - mówi Jakub Kochowicz, wójt gminy Lisewo. - Jeden z tych przejazdów zlikwidujemy na własny koszt. Chodzi o przejazd na drodze łączącej wsie Błachta i Kornatowo. Ale obie połączone zostaną nową drogą.

Gmina Lisewo (powiat chełmiński) to ta, na terenie której w ubiegłym roku doszło do tragicznego wypadku, w którym zginęło dwoje dzieci, a ich rodzice zostali ranni. Tragedia rozegrała się na przejeździe w miejscowości Pniewite. To linia kolejowa Chełmża - Grudziądz. Pociąg zmiażdżył auto osobowe prowadzone przez matkę dzieci.

Kobieta zabiegała wcześniej o poprawę bezpieczeństwa na tym przejeździe - o poprawę widoczność i o sygnalizację świetlną. Bezskutecznie. Raport powypadkowy wykazał zaniedbania w zakresie bezpieczeństwa w tym miejscu.

PKP PLK poprawiły już widoczność, ustawiły też znaki ograniczające prędkość pociągów.

Ranga problemu

Przejazd w miejscowości Pniewite oraz wszystkie pozostałe w gminie Lisewo znajdują się w ciągu dróg publicznych, a zatem z założenia są lepiej zabezpieczone niż te na drogach niepublicznych.

W całej Polsce jest prawie 15 tys. przejazdów. Ich roczne utrzymanie kosztuje kolej 250 mln zł. Najmniej przejazdów jest na drogach krajowych. W Kujawsko-Pomorskiem na tej randze dróg jest tylko 16 przejazdów.

Na przejazdach najważniejszych (kategoria A) szlabany i światła ostrzegawcze obsługują "ręcznie" dróżnicy. Nie ma problemu na przejazdach kategorii B, gdzie systemy bezpieczeństwa sterowane są automatycznie. Gorsze zabezpieczenia są na przejazdach czy przejściach dla pieszych, oznakowanych do litery E.

Gdzieś na polu

Ważną kwestią są jednak także przejazdy funkcjonujące na drogach niepublicznych - o najniższej randze F. W całym kraju jest ich od 650 do 700. To właśnie takie przejazdy, z których korzysta się rzadko. Zwykle robią to osoby prywatne, na przykład wspomniany na wstępie rolnik.

- Ten rolnik otwiera sobie kłódkę, która zabezpiecza szlaban - wyjaśnia Mirosław Siemieniec. - Oczywiście wcześniej rolnik musiał podpisać z nami stosowną umowę, na mocy której to on obsługuje rogatkę i odpowiada za bezpieczeństwo.

Ale równie dobrze z takiego pojazdu mogą korzystać służby ratunkowe. Dlatego niektóre samorządy (jak w województwie lubelskim) apelują o utrzymanie nawet tych przejazdów. Do urzędników marszałkowskich w Kujawsko-Pomorskiem takie sygnały jeszcze nie docierają, ale kto wie - wszak i u nas kolej się modernizuje .

We własne ręce

Od października ubiegłego roku obowiązuje nowe rozporządzenie ministerialne, zgodnie z którym gminy mogą nadać drodze dotąd niepublicznej status publicznej i zobowiązać się do jej utrzymania. Tym samym taki przejazd, teraz zamykany na kłódkę, otrzyma wyższą kategorię.

- Informujemy gminy o takich przejazdach i kłopotach z nimi związanych - dodaje rzecznik PKP PLK. Zapewnia też, że kolej dba o to, aby każdy przejazd był jak najlepiej zabezpieczony, odpowiednio do sytuacji.

"Zareagowali podręcznikowo. Momentalnie położyli się na podłogę". Maszynista uratował pasażerów

Źródło: TVN24

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3