Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W których sklepach najchętniej robimy zakupy? "Ostatni rok był niezwykle wymagający dla handlu i producentów"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Kolejne lockdowny, restrykcje, nowe zasady bezpieczeństwa oraz czasowe zamknięcia niektórych obiektów sprawiły, że sieci handlowe musiały w błyskawicznym tempie podejmować decyzje i dostosowywać się do nowych zasad.
Kolejne lockdowny, restrykcje, nowe zasady bezpieczeństwa oraz czasowe zamknięcia niektórych obiektów sprawiły, że sieci handlowe musiały w błyskawicznym tempie podejmować decyzje i dostosowywać się do nowych zasad. Tomasz Czachorowski/ Polska Press
Z powodu wybuchu pandemii COVID- 19 2020 rok, sektor handlowy musiał zmierzyć się z nowymi wyzwaniami. Należą do nich m.in.: czasowe lockdowny, ograniczenia działalności galerii handlowych, zmiana zwyczajów zakupowych konsumentów, czy trudności z utrzymaniem łańcucha dostaw, nie wspominając o konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i klientom. Które markety wybierają Polacy?

Wydarzenia roku 2020 wpłynęły na polską gospodarkę oraz na zachowania i zwyczaje konsumentów. Kolejne lockdowny, restrykcje, nowe zasady bezpieczeństwa oraz czasowe zamknięcia niektórych obiektów sprawiły, że sieci handlowe musiały w błyskawicznym tempie podejmować decyzje i dostosowywać się do nowych zasad.

Tegoroczny „Ranking sieci handlowych w Polsce”, przygotowany przez Listonic, drugi rok z rzędu otwiera Lidl z poparciem 35,84 proc. konsumentów. W poprzednim raporcie sieć zdetronizowała Biedronkę. Wicelider, co prawda, zwiększył swoją popularność w stosunku do roku 2019 o prawie 3 p.p., jednak nie zagwarantowało jej to odzyskania pierwszego miejsca.

- Ostatni rok był niezwykle wymagający dla handlu i producentów. Zmiany w procedurach, nowe zasady funkcjonowania oraz sposób robienia zakupów przez konsumentów spowodowały, że sieci musiały dostosować się do realiów, wymagających podejmowania szybkich decyzji biznesowych – mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Manager w Listonic.

Rosnącą popularność sieci Lidl, autorzy rankingu tłumaczą strategią przyjętą w czasie pandemii, która miała się przyczynić do wzrostu zaufania konsumentów. Marka wyróżniła się przede wszystkim błyskawicznym dostosowaniem sklepów do otwarcia kas samoobsługowych. Na koniec roku Lidl posiadał w swoich punktach 2 000 kas samoobsługowych.

Autorzy raportu zwracają uwagę także na "nowoczesne rozwiązania technologiczne w obszarze sklepu internetowego i aplikacji lojalnościowej, wprowadzane przez sieć, działania na rzecz środowiska, a także marki własne, które są jednymi z najlepiej rozpoznawanych wśród konsumentów".

Biedronka, która zajęła drugie miejsce w rankingu, odnotowała wzrost popularności o 2,72 p.p., zdobywając poparcie 30,42 proc. - Pomimo braku zwycięstwa, Biedronka odnotowała wzrost udziału na listach zakupów i depcze po piętach liderowi. Podobnie jak Lidl, w wyniku obostrzeń portugalska sieć przyspieszyła inwestycje w kasy samoobsługowe- napisano.

Podium zamyka francuska sieć handlowa Auchan z wynikiem 8,98 proc. zaangażowania na listach zakupów, tym samym tracąc 0,73 p.p r/r. W 2019 roku firma postawiła na rewitalizację marki i umocnienie wizerunku najtańszej sieci handlowej, co przyniosło poprawę rentowności.

Co ciekawe, od paru lat na polskim rynku handlu detalicznego popularność zyskują małoformatowe sklepy osiedlowe. Szybki rozwój niewielkich marketów spowodowany jest ograniczonym miejscem w centrach miast. - Niektóre sieci poszerzyły swoją ofertę o usługi pocztowe i kurierskie, dzięki czemu mogły pozostać otwarte w niedziele niehandlowe i zyskały nowych klientów. W 2020 roku królem na polskim rynku sklepów z kategorii proximity stores została sieć Dino z wynikiem 1,84 proc. Kolejne miejsca zajęły: Żabka, Stokrotka, POLOmarket i Groszek.

IKEA zwycięzcą w kategorii „Dom i ogród”

Znaczna część Polaków w 2020 roku w związku z lockdownem postanowiła odnowić lub dostosować domową przestrzeń do nowych warunków. Potrzeba zmiany mieszkań w biura, szkoły czy siłownie zaprowadziła konsumentów wprost do sklepów meblowych i budowlano-remontowych.

Liderem kategorii „Dom i ogród” od lat jest szwedzki sklep IKEA, który również w tym roku zajął pierwsze miejsce w rankingu, osiągając poparcie 31,46 proc. Jednak w porównaniu do ubiegłego roku stracił aż 15,59 p.p. Na drugim miejscu uplasowała się Castorama (21,93 proc.), a podium zamyka OBI (21,62 proc.), które awansowało z miejsca 4.

Bez zmian w kategorii „Drogerie”

W kategorii drogerii od lat lider jest jeden - Rossmann, który w tym roku jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję, zyskując w stosunku do zeszłorocznej edycji 0,4 p.p. Kolejne miejsca, podobnie jak w 2019 roku, zajmują kolejno: Hebe, Super-Pharm i Natura. Sklepy z tej kategorii w 2020 roku były ważną częścią zakupów codziennych, ponieważ to tam konsumenci najczęściej zaopatrywali się w środki higieniczne i dezynfekujące.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W których sklepach najchętniej robimy zakupy? "Ostatni rok był niezwykle wymagający dla handlu i producentów" - Portal i.pl

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto