Stolno - Wąbrzeźno. Podpisano umowę na dokończenie budowy drogi wojewódzkiej nr 548. Zdjęcia

Monika Smól
Monika Smól
Prace na 14-kilometrowym odcinku pochłoną prawie 69 mln złotych. Odpowiadać będzie za nie firma Kobylarnia S.A., która także wygrała przetarg na realizację II Etapu tego zadania tj. Lisewo - Wąbrzeźno. Całkowity koszt I i II Etapu przebudowy DW 548 to około 140 mln zł. Szymon Zdziebło tarantoga.pl dla UMWKP
Dziś, 19.01.2021 r., w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego, podpisana została umowę na wznowienie prac na drugim odcinku drogi wojewódzkiej nr 548 Stolno-Wąbrzeźno. Łączy ona powiaty chełmiński i wąbrzeski z węzłem autostradowym w Lisewie. Przebudowa 14-kilometrowego odcinka Stolno-Lisewo pochłonie prawie 70 mln złotych.

Czego szukaliśmy w Internecie w 2020 roku?

Łączna wartość inwestycji, którą realizować będzie wyłonione w przetargu konsorcjum złożone z Kobylarnii SA i Mirbudu, wynosi 140 mln złotych. W uroczystości uczestniczył wicemarszałek województwa Zbigniew Sosnowski.

- To strategiczna inwestycja dla Chełmna, Wąbrzeźna i Brodnicy, ponieważ daje dostęp do autostrady. Zależy nam aby jak najszybciej oddać obydwa odcinki do użytku mieszkańców. Jestem przekonany, że konsorcjum Kobylarnia SA i Mirbud dokończy inwestycję do grudnia 2022 roku - mówi wicemarszałek Zbigniew Sosnowski.

Drogę wojewódzką na 548 zbuduje konsorcjum

Umowę na realizację inwestycji podpisali dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy Przemysław Dąbrowski i reprezentujący wykonawcę, konsorcjum Kobylarnia SA i Mirbud, członek zarządu Sławomir Nowak. Obecni byli również radny województwa Tadeusz Pogoda, starosta wąbrzeski Krzysztof Maćkiewicz i wójt gminy Lisewo Jakub Kochowicz.

- Nowa trasa została zaprojektowana zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców i zostanie zrealizowana według najwyższych standardów. Nigdy wcześniej na przebudowę jednej drogi nie zabezpieczyliśmy tak potężnych środków, blisko 140 mln złotych - podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Droga wojewódzka nr 548 ma kluczowe znaczenie dla połączenia północnej części regionu (Świecia, Chełmna, Brodnicy i Wąbrzeźna) z autostradą A1 (węzeł w Lisewie). Koszt gruntownej przebudowy na blisko 29-kilometrowej trasy ze Stolna do Wąbrzeźna to około 140 milionów złotych. Prace budowlane podzielono na dwa etapy. W listopadzie ubiegłego roku podpisano umowę na wznowienie prac 14,5-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłem autostradowym w Lisewie a Wąbrzeźnem. Obecnie wykonawca przygotowuje tymczasową organizację ruchu, zaplecze budowy i prowadzi badania podłoża. W najbliższych dniach przekazany zostanie plac budowy obejmujący 14-kilometrowy odcinek na trasie Stolno -Lisewo. Planowany termin ukończenia prac to grudzień 2022 roku.

Tak zmieni się droga

W ramach przebudowy jezdnia zostanie wzmocniona i poszerzona do 7 m. Wzdłuż niej powstanie pobocze. Prace wykonane wcześniej pozwoliły ominąć Kamlarki od strony północnej i uniknąć wyburzeń. Zniknął także niebezpieczny łuk między Cepnem i Kamlarkami, a trasę poprowadzono nowym śladem. W Krusinie, w miejscu skrzyżowania z drogami na Paparzyn i Bartlewo, wybudowane będzie rondo. Takie rozwiązanie zastosowane będzie też w Lisewie, w miejscu skrzyżowania ul. Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska.

Skrzyżowania z drogami lokalnymi na Kornatowo i Pniewite, przebiegające w pobliżu przejazdu kolejowego, zostaną od niego odsunięte. W Cepnie wyznaczone zostanie miejsce do prowadzenia kontroli drogowych, a w Lisewie powstanie drogowa stacja meteorologiczna. Na odcinku między Lisewem i Wąbrzeźnem pojawi się pięć skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ronda wybudowane zostaną na przecięciu drogi wojewódzkiej z drogami gminnymi i powiatowymi w Józefkowie, Płużnicy, Czaplach, Bratoszewicach i Trzcianku.

Dzięki wsparciu samorządów lokalnych – gmin Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźna - na całym modernizowanym odcinku powstaną bezpieczne, oddzielone od jezdni ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Wkład finansowy samorządów lokalnych w realizację tej części inwestycji to 4,3 mln złotych. W przedsięwzięciu uczestniczą też powiaty chełmiński i wąbrzeski, które – podobnie jak gminy – przekazały grunty pod budowę.

Inwestycja w liczbach

  • Długość całej modernizowanej trasy: 28,5 km
  • Długość odcinka Lisewo-Wąbrzeźno: 14,5 km
  • Długość odcinka Stolno-Lisewo: 14 km
  • Koszt modernizacji odcinka Lisewo-Wąbrzeźno: 68,8 mln zł
  • Koszt modernizacji odcinka Stolno-Lisewo: 68,8 mln zł
  • Liczba nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym: 7
  • Gwarancja: 7 lat

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie